“7162 Sayılı
Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” Yayımlandı.
30.01.2019
tarihli ve 30671 sayılı Resmi Gazete’de "7162
Sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun" yayımlandı. Kanun ile
Gelir Vergisi Kanunu, Kurumlar Vergisi Kanunu ile Katma Değer Vergisi
Kanunu’nda bazı değişiklikler yapılmıştır.
7162 Sayılı Kanun ile yapılan
düzenlemelerden özetle aşağıdaki gibidir.
1- Asgari ücret desteği 2019 yılında
da devam edecektir.
7162 Sayılı
Kanunun 10 uncu maddesiyle, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel
Sağlık Sigortası Kanununa eklenen geçici 78 inci madde ile asgari ücret
desteğinin 2019 yılında da devam ettirilmesi sağlanmıştır.
Buna göre, 5510 sayılı
Kanun’un (4/a) bendi kapsamında haklarında uzun vadeli sigorta kolları
hükümleri uygulanan sigortalıları çalıştıran işverenlerce;
a) 2018 yılının aynı
ayına ilişkin SGK’ye verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve
prim hizmet beyannamelerinde prime esas günlük
kazancı 102 TL (aylık 3.060 TL) ve altında bildirilen sigortalıların
toplam prim ödeme gün sayısını geçmemek üzere, 2019 yılında cari aya ilişkin
verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve prim hizmet
beyannamelerinde bildirilen sigortalılara ilişkin toplam prim ödeme gün
sayısının,
b) 6356 sayılı
Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu hükümleri uyarınca toplu iş sözleşmesi
uygulanan özel sektör işverenlerine ait işyerleri için prime esas günlük kazanç
tutarının 203 TL (aylık 6.090 TL) ve altında bildirilen sigortalıların
toplam prim ödeme gün sayısını geçmemek üzere, 2019 yılında cari aya ilişkin
verilen aylık prim ve hizmet belgelerinde veya muhtasar ve prim hizmet
beyannamelerinde bildirilen sigortalılara ilişkin toplam prim ödeme gün
sayısının,
c) 2019 yılı içinde ilk
defa bu Kanun kapsamına alınan işyerlerinden bildirilen sigortalılara ilişkin
toplam prim ödeme gün sayısının,
2019 yılı Ocak ila Aralık
ayları/dönemi için ortalama sigortalı sayısı;
- 500’ün
altında olan işyerleri için günlük
5 TL (aylık 150 TL),
- 500
ve üzerinde olan işyerleri
için günlük 3,36 TL (aylık 100,8 TL)
ile çarpımı sonucu bulunacak tutar bu
işverenlerin SGK’ye ödeyecekleri sigorta primlerinden mahsup edilecektir.
Asgari ücret desteğinden yararlanılamayacak
haller:
Ø Bu madde kapsamında destekten yararlanılacak
ayda/dönemde, 2018 yılı Ocak ila Kasım ayları/döneminde aylık prim ve hizmet
belgesi veya muhtasar ve prim hizmet beyannamesi ile (4/a) bendi kapsamında
uzun vadeli sigorta kollarından en az sigortalı bildirimi yapılan
aydaki/dönemdeki sigortalı sayısının altında bildirimde bulunulması,
Ø İşverenlerin çalıştırdıkları sigortalılarla ilgili
2019 yılı Ocak ila Aralık aylarına/dönemine ait aylık prim ve hizmet
belgelerini veya muhtasar ve prim hizmet beyannamelerini yasal süresi
içerisinde vermemesi,
Ø Sigorta primlerini yasal süresinde ödememesi,
Ø Denetim ve kontrolle görevli memurlarca yapılan
soruşturma ve incelemelerde çalıştırdığı kişileri sigortalı olarak bildirmediği
veya bildirilen sigortalının fiilen çalışmadığı durumlarının tespit edilmesi,
Ø Kuruma prim, idari para cezası ve bunlara ilişkin
gecikme cezası ve gecikme zammı borcu bulunması.
2- Vergiye Uyumlu Mükelleflerin Vergi
İndiriminden Faydalanması Kolaylaştırılmıştır.
Aynı Kanunun 3 üncü
maddesiyle, Gelir Vergisi Kanununun "Vergiye uyumlu mükelleflere vergi
indirimi" başlıklı mükerrer 121 inci maddesinin ikinci fıkrasının
(1) numaralı bendinde yapılan değişiklikle, Vergiye uyumlu mükelleflere
sağlanan vergi indirimi koşullarından birisi olan, beyannamelerin zamanında
verilmesi ve tahakkuk eden verginin zamanında ödenmesi şartının uygulamasıyla
ilgili olarak, her bir beyanname itibariyle 10 liraya kadar olan eksik
ödemelerin ihlal sayılmayacağına ilişkin hüküm değiştirilerek tutar 250 liraya çıkarılmıştır.
3- İşsizlik kapsamında verilen tazminatlardan hangilerinin istisna kapsamına
girdiği hususuna açıklık getirilmiştir.
7162 Sayılı Kanun 2
inci maddesi ile GVK’nun 25 inci maddesi 1 inci benci yeniden düzenlenerek
gelir vergisinden istisna olarak dikkate alınabilecek olan işsizlik ödeneği ve
işe başlatmama tazminatlarının kanuni dayanakları madde metnine eklenmiştir.
“1. Ölüm, engellilik ve hastalık sebebiyle verilen tazminat ve yardımlar ile
25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu uyarınca ödenen
işsizlik ödeneği ve 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununa göre ödenen
işe başlatmama tazminatı;”
Buna göre işverenler tarafından 4447
sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu uyarınca ödenen işsizlik ödeneği ve 4857 sayılı İş Kanununa göre ödenen işe başlatmama tazminatı gelir
vergisinden istisna olarak değerlendirilecektir.
4-Türkiye’de oynanacak final
maçlarına ilişkin KDV istisnası ve
kurumlar vergisi muafiyeti
7162 Sayılı Kanun 6 ıncı maddesi ile
KDVK’na ilave edilen geçici 40 ıncı madde ile 2019 UEFA Süper Kupa Finali ve
2020 UEFA Şampiyonlar Ligi Finali müsabakalarına yönelik olarak
·
Avrupa
Futbol Federasyonları Birliği (UEFA),
·
katılımcı
futbol kulüpleri ve
·
organizasyonda
görevli tüzel kişilerden iş yeri, kanuni ve iş merkezi Türkiye’de
bulunmayanlara
yapılacak mal teslimleri ve hizmet
ifaları ile bunların bu müsabakalar dolayısıyla yapacakları mal teslimleri ve
hizmet ifaları KDV'den müstesna tutulmuştur.
Bu istisnalar dolayısıyla yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler üzerinden
hesaplanan vergilerden indirilecektir. İndirim yoluyla telafi edilemeyen
vergiler ise KDV Kanunu’nun 32. maddesi uyarınca istisna kapsamında işlem yapan
mükellefin talebi üzerine nakden veya mahsuben iade edilebilecektir
Ayrıca 7162 sayılı Kanun’un 12 inci maddesiyle Kurumlar Vergisi Kanunu’na da
aynı konuya ilişkin olarak geçici 11 inci madde eklenmiştir. Buna göre 2019
UEFA Süper Kupa Finali ve 2020 UEFA Şampiyonlar Ligi Finali müsabakalarının
Türkiye’de oynanmasına ilişkin olarak Türkiye’de elde ettikleri kazanç ve
iratları dolayısıyla ,
·
Avrupa
Futbol Federasyonları Birliği (UEFA),
·
katılımcı
futbol kulüpleri ve
·
organizasyonda
görevli tüzel kişilerden işyeri, kanuni ve iş merkezi Türkiye’de bulunmayan
kurumlara,
gelir ve kurumlar vergisi muafiyeti
getirilmiştir.
Bu muafiyet, tevkif yoluyla alınan vergileri de kapsamaktadır.
5- Sınai Mülkiyet
Kanunu kapsamında patent veya faydalı model belgesi verilerek koruma
altına alınan buluşlara kurumlar
vergisi istisnası kurumlar vergisi istisnası uygulanacaktır.
7162
sayılı Kanun’un 11 inci maddesiyle Kurumlar Vergisi Kanununun “Sınai mülkiyet
haklarında istisna” başlıklı 5/B maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendinde
yapılan değişiklik ile 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu kapsamında patent veya
faydalı model belgesi verilerek koruma altına alınan buluşların da kurumlar
vergisi istisnasından yaralanabilmesi imkânı sağlanmıştır.
6- İkale sözleşmesi kapsamında ödenen
tazminatlardan kesilen vergilerinin iadesi imkânı sağlanmıştır.
7162 Sayılı Kanun 4
üncü maddesi ile GVK’na ilave edilen geçici 89 uncu madde ile 27.03.2018
öncesinde işten ayrılanlar için ikale sözleşmelerine ilişkin yapılan ödemeler
üzerinden tevkif edilerek tahsil edilen gelir vergileri red ve iade edileceğine
ilişkin düzenleme yapılmıştır.
“GEÇİCİ MADDE 89 – 27/3/2018 tarihinden önce
karşılıklı sonlandırma sözleşmesi veya ikale sözleşmesi kapsamında ödenen
tazminatlar, iş kaybı tazminatları, iş sonu tazminatları, iş güvencesi
tazminatları gibi çeşitli adlar altında yapılan ödemeler ve yardımlar üzerinden
tevkif edilerek tahsil edilen gelir vergisi, hizmet erbabının düzeltme
zamanaşımı süresi içerisinde tarha yetkili vergi dairelerine başvurmaları ve
dava açmamaları, açılmış davalardan vazgeçmeleri şartıyla 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun düzeltmeye ilişkin hükümleri uyarınca red ve iade edilir.
Bu madde hükümlerinden yararlanmak üzere vazgeçilen
davalarla ilgili olarak yargılama giderleri ve vekâlet ücretine hükmedilmez.
Hakkında kesinleşmiş yargı kararı bulunan iade
talepleriyle ilgili olarak bu madde hükmü uygulanmaz.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve
esasları belirlemeye Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkilidir.”
Buna göre 7103 sayılı Kanun’un yürürlük
tarihinden (27 Mart 2018) önce karşılıklı sonlandırma sözleşmesi veya ikale
sözleşmesi kapsamında ödenen tazminatlar, iş kaybı tazminatları, iş sonu
tazminatları, iş güvencesi tazminatları gibi çeşitli adlar altında yapılan
ödemeler ve yardımlar üzerinden tevkif edilerek tahsil edilen gelir vergileri
red ve iade edilecektir. Söz konusu iadenin alınabilmesi için dava açılmaması,
açılmış davalardan vazgeçilmesi şartı bulunmaktadır.
7103 sayılı Kanunla, Gelir Vergisi
Kanununun 25 inci maddesinin birinci fıkrasının (7) numaralı bendinde yapılan
değişiklikle bu tazminatlara istisna getirilmişti.
Ancak, 7103 sayılı Kanunun yayımından
önceki dönemler için bu ödemeler üzerinden kesilen gelir vergilerinin iadesine
yönelik olarak çok sayıda dava açıldığından, yapılan bu düzenlemeyle, 27/3/2018
tarihinden önce işten ayrılan hizmet erbabına, karşılıklı sonlandırma
sözleşmesi veya ikale sözleşmesi kapsamında yasal haklarına ek olarak ödenen
tazminatlar, iş kaybı tazminatları, iş sonu tazminatları, iş güvencesi
tazminatları gibi çeşitli adlar altında yapılan ödemeler ve yardımlardan
yapılan gelir vergisi kesintisinin red ve iadesi sağlanmaktadır.
7- Esnaf muaflığından faydalananların
internet üzerinden satış yapması halinde esnaf muafiyetinin kaybedilmemesi
sağlanmıştır.
7162 Sayılı Kanun 1 inci maddesi ile GVK’nun
“Vergiden Muaf Esnaf” başlıklı 9 uncu maddesine
yapılan ilave sonucu; esnaf muaflığından yararlanan kişilerin evde imal
ettikleri bazı ürünlerin, yıllık satış tutarı, ilgili yıl için geçerli
olan asgari ücretin yıllık brüt tutarından (2019 yılı için 30.800 TL) fazla
olmamak üzere, bu satışların internet ve benzeri elektronik ortamlar üzerinden
yapılması durumunda da esnaf muaflığından yararlanmaya devam edebilmeleri
imkânı sağlanmıştır.
8-Yerli ve yabancı sinema film
gösterimi yapan işletmelerin ödeme kaydedici cihaz kullanma zorunluluğu
olmaksızın e-bilet uygulamasına geçmeleri teşvik edilmektedir.
Aynı Kanunun 5
inci maddesiyle, Belediye Gelirleri Kanununun "Nispet ve Miktar"
başlıklı 21 inci maddesinin ikinci fıkrasında yapılması öngörülen değişiklikle,
yerli ve yabancı sinema film gösterimi yapan işletmelerin ödeme kaydedici cihaz
kullanma zorunluluğu olmaksızın e-bilet uygulamasına geçmeleri teşvik
edilmektedir.
|